
– Ei kyseinen kone olisi ollut tulossa. Esityslentotoiminnan jatkumiseen liittyvä päätöksenteko on edessä maanantaina. Oletettavaa on, että jatkamme, Mäntylä kertoo Pirkkalaiselle.
– Mutta minkä muotoisena, se ei ole vielä varmaa. Perusteet esityslentotoiminnan jatkamiselle on, eversti toistaa.
Mäntylä kertoo onnettomuuskoneen olleen tuotantosarjansa alkupään koneita. Erityisen paljon lennetystä tai kuluneesta koneesta ei silti ollut kyse.
– Yksipaikkaisen koneen runkonumero oli 409 eli tuotantosarjan alkupään kone. Tuotantosarjan viimeisen koneen numero on 464. Koneillamme on aika tasainen lentotuntimäärä, ei tämänkään yksilön kohdalla ollut siitä merkittävää poikkeamaa.
Jos maahan syöksynyttä konetta lentänyt pilotti olisi ollut harjoittelemassa Pirkkalan näytöstä varten, ei toista pilottia noin vain saataisi paikalle. Mäntylän mukaan esityslentoa edeltää jopa kuukausien harjoitusprosessi.
– Esityslento vaatii nimenomaan sen esityslennon harjoittelun. Esitys lähtee esityslentosarjan suunnittelusta ja esityksen osakokonaisuuksien harjoittelusta. Sitten harjoittelussa edetään täyteen sarjaan ja suorituksen harjoitteluun varsinaisessa esityslentokorkeudessa, Mäntylä listaa.
Lentonäytökseen valmistautumiseen kuuluu myös merkittävä simulaattoriharjoittelu.
– Hyvin monivaiheinen valmistautuminen kestää useampia kuukausia, jonka aikana varsinaisia lentotapahtumia on silloin tällöin.
– Itse en pääse keskiviikkona Pirkkalaan, mutta toivotaan että sää suosii tapahtumaa.