Lähiluonnon säilyttäminen Pirkkalan kasvaessa on asukkaille tärkeä vaaliteema – Puskiaisten tie, Suupan viihtyisyys ja ratikan jatko kiinnostavat

Pirkkalainen tiedusteli, mitä kuntalaiset haluavat kysyä ehdokkailta kevään kuntavaaleissa - esiin nousivat myös Reipin sauna, Suupan viihtyisyys ja Kurikkakallion teollisuusalue.

Lähiluonnon ja ulkoilualueiden säilyminen Pirkkalan kasvun keskellä on aihe, josta moni äänestäjä haluaa keskustella kevään kuntavaalien yhteydessä. Pirkkalainen kysyi asiasta lukijoilta tammikuussa. Pirkkalan ja Lempäälän rajalla Puskiaisten moottoritien vastustajat ovat kiinnittäneet banderollinsa kohtaan, mistä tie kulkisi. Kuva: Antti Jokinen

PIRKKALAN kasvun uhat lähimetsille ja muille viheralueille, Puskiaisten tie, liikuntahankkeet, raitiotien vaikutukset…

Pirkkalainen tiedusteli tammikuussa lukijoilta, mitä asioita he haluavat kysyä tulevilta päättäjiltä ja nostaa esiin kuntavaalien vaalikoneessa.

Noin 30 vastauksesta löytyi yli sata kannanottoa kuntalaisten tärkeiksi kokemiin asioihin.

Ylitse muiden nousivat huolet viheralueiden ja lähimetsien säilymisestä nopeasti kasvavassa Pirkkalassa.

“Miksi kasvuvauhti on ollut näin iso? Kuka ehdokkaista kannattaa nykyistä maltillisempaa kasvua? Palvelut ruuhkautuvat Tampereen ja Pirkkalan kasvuun.”

Kasvuhuolet kytkettiin asukkaita puhuttaneisiin hankkeisiin, kuten Puskiaisten moottoritiehen, raitiotiehen ja Kurikan ja Loukonlahden kaavoitukseen.

“Mitä olet valmis tekemään lähimetsien säilyttämiseksi kuntalaisten virkistysalueina? Mitä mieltä olet siitä, että kuntalaisille tärkeitä alueita uhrataan yritystoiminnalle?”

Miten ohitustien eteläpuolen alueita mielestäsi pitäisi kehittää? Kannatatko Puskiaisten oikaisua ja sen mahdollistamaa teollisuusaluekaavoitusta?

Ylivoimaisesti tärkein asia liittyy ympäristökysymyksiin – mikä on ehdokkaan kanta järjestelyratapihaan ja moottoritieoikaisuun.”

VASTAAJAT halusivat painottaa ehdokkaille ja tuleville päättäjille myös keskustan toimivuutta ja rantojen yhteisen käytön tärkeyttä.

“Missä on kuntakeskukseen vihreys? Korttelisuunnitelmiin vaatimus puista. Muutin vihreälle Suupalle 12 vuotta sitten ja nyt Suupan ydin on ankea.”

“Miten suojellaan luonto Pirkkalan ranta-alueilla missä rakennuspainetta, kuten Pereensaaren alueella?”

“Miksei Suupantoria kehitetä rakentamalla esimerkiksi edullisempia ruokakauppoja, jolloin väen ei tarvitsisi kilometrejä ajella kuntakeskuksesta Partolaan?”

PUSKIAISTEN moottoritieoikaisu on yksi Pirkkalan kuumista perunoista ja seudulla on kerätty sitä vastustavia adresseja. Kyseessä on valtion tie, jonka rakentamisesta ei päätetä Pirkkalan kunnanvaltuustossa.

Hanke on kuitenkin asukkaiden mielissä. Kyselyyn vastannut muistuttaa, että Pirkkalan kunta voi päättää, millaisia elinkeinoalueita tien vierelle rakennetaan.

“Pitäisikö kehätien eteläpuolelle jättää enemmän metsää kuin mitä strategisessa maankäytön suunnitelmassa on merkitty? Esim. Iso-Naistenjärven länsipuolelle tai Kaitajärven pohjois- ja länsipuolelle. Nyt merkitty strategisen maankäytön suunnitelmassa elinkeinoalueiksi?”

RATIKKAPÄÄTÖS pähkäilytti Pirkkalan päättäjiä kauan. Se syntyi lopulta syksyllä niin, että raitiotie rakennetaan ensi Partolaan ja myöhemmin valtion tuen varmistuttua kuntakeskukseen Suupalle.

Valtuuston syksyllä tekemän päätöksen mukaan kunnanhallitus käynnistää raitiotien jatkotyöt Partolasta Suupalle vahvistettuaan, että hankkeen edellytykset täyttyvät. Tuleva valtuusto ei siis saane eteensä päätöstä raitiotien jatkamisesta. Havainnekuva ratikasta Pirkkalan kuntakeskuksessa.

Ratikan jatkoaskelet olivat monen vastaajan mielessä.

“Mitkä asiat ovat paremmin jos ja kun ratikka tulee Suupalle. Miksi sähköbussi on huono vaihtoehto? Jos ratikkaa ei tule niin mitä menetämme, mitkä asiat huonommin?”

“Pirkkalassa on kaadettu paljon metsää asuinalueiden tai teollisuuden tieltä, milloin tämä loppuu? Mihin tarvitsemme niin paljon väkeä? Ratikka tuskin on pätevä syy, kun metsää on kaadettu aktiivisesti ennen ratikkapäätöstäkin.”

Suuppa-ratikasta päättäminen ei välttämättä tule enää lainkaan valtuutettujen eteen, vaan sen voi käynnistää kunnanhallitus. Syksyllä valtuuston tekemässä raitiotiepäätöksessä todettiin, että Partola-Suuppa-välin rakentaminen on raitiotieyhtiön tilattavissa allianssilta, kun valtion tuki ja edellytykset raitiotien rakentamiseen ovat varmistuneet ja Pirkkalan kunnanhallitus on ne vahvistanut.

Päätös tuodaan valtuustolle uudelleen päätettäväksi, mikäli hankkeessa tai sen valtionosuuden oletetussa määrässä tulee olennaisia muutoksia.

Useampi vastaaja nostaa silti raitiotien vaikutukset isoksi teemaksi Pirkkalan kuntavaaleissa.

“Säilytetäänkö vanhoja metsiä ja niittyjä Naistenmatkantien varrella ratikasta huolimatta? “

“Ratikan jatkorakentaminen Pirkkalan keskustaan. Hinnalla millä hyvänsäkö?”

“Tonttien ja talojen hinnat nousevat entisestään ratikan myötä. Perheiden asumisella nyt jo kallis hintalappu Pirkkalassa. Miten edistäisit ehdokkaana perheiden taloudellista turvallisuutta ja asumista Pirkkalassa?”

LÄHILUONNON aiheita riitti muitakin.

“Takamaalla ohitustiestä kuuluu valtavaa sivumelua, ei ole enää kiva istua pihaterassilla. Ei siinä rentoudu kukaan. Ylipäätään, mikä ehdokas torjuisi luontokadon? “

“Voiko ehdokkaan mielestä Kurikan asemakaavan laajennuksen toteuttaa rahan vuoksi, vaikka se tarkoittaa metsän raivaamista asutuksen tieltä ja kutistaa koko tiheästi asutun Pirkkalan virkistysmetsän?”

OPETUS, liikunta ja haja-asutusalueiden asiat askarruttivat myös kyselyyn vastanneita.

“Alakoulujen luokkakoot ovat liian suuria, noin 25 oppilasta yhdessä luokassa. Mikä mielestäsi olisi sopiva luokkakoko ja tulisiko mielestäsi pyrkiä pienentämään luokkakokoja?”

“Uimahallin rakentaminen Partolaan ja yleisurheilukentän rakentaminen?”

“Reipin saunan kohtalo suunnittelun jälkeen?”

KUNNAN aikeet rajoittaa rakentamista ja mahdollisesti metsien käyttöä haja-asutusalueilla olivat saaneet muutaman vastaajan tarttumaan kynään.

“Omaisuudensuoja. Kunnan strateginen maankäytön suunnitelma ajaa yksityisomistuksessa olevien talousmetsien rauhoittamista. Tämä vaikuttaa metsän arvoon huomattavasti. Onko laillista ja oikeudenmukaista että kunta puuttuu yksityisomistukseen näin?”

“Mitä positiivista olet antanut politiikassa vaikuttamisesi aikana Pirkkalan haja-asutusalueelle ? Nimenomaan kaava -alueiden ulkopuolelle.”

Kursivoidut kohdat ovat lainauksia lukijoiden viesteistä.

Artikkelia korjattu ke klo 10 lisäämällä yhteen vastaajan kommenttiin siitä pois jäänyt viimeinen sana: “Voiko ehdokkaan mielestä Kurikan asemakaavan laajennuksen toteuttaa rahan vuoksi, vaikka se tarkoittaa metsän raivaamista asutuksen tieltä ja kutistaa koko tiheästi asutun Pirkkalan virkistysmetsän?”