
”Olen ratikan kannalla, mutta onhan se ratikkatyömaa ihan mahdoton tällä hetkellä”, toteaa Härmälänrannassa asuva Päivi Kontkanen.
Kontkanen on yksi noin 30 ihmisestä, jotka tulivat kuulemaan Partolan alueen ratikkatyömaista ja niiden tuomista uusista liikennejärjestelyistä torstaina Nuolialan koululle. Yleisöstä noin viidennes oli käsiäänestyksen perusteella tamperelaisia. Kysymyksiin oli vastaamassa Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssin, Pirkkalan kunnan ja rakentajayritysten edustajia.
Raitiotien rakentaminen aloitettiin joulukuussa, ja tällä hetkellä työmaita on useissa kohdissa Partolan ja Hatanpään välillä. Kontkanen on jo nyt huomannut, että jalankulkijoiden reitit ja suojateiden paikat työmaiden ympäristössä vaihtuvat yhtenään. Hän on huolissaan siitä, muodostavatko heikosti valaistut poikkeusreitit turvallisuusriskin.
”Härmälän koulu on aukeamassa syksyllä. Millaisessahan mallissa työmaat ovat, kun lapsia alkaa kulkea kouluun”, Kontkanen pohtii.

“Kävelyillä on joutunut Härmälässä vähän kiertelemään”, Vaarala toteaa.
Vaaralan koulumatkoihin Nuolialan koululle työmaat eivät vaikuta. Kotia lähin työmaa sijaitsee Kaartotiellä, jossa uuden jätevesilinjan rakentaminen on laittanut autoliikenteen kiertoreitille.

Juuri nyt työmaat kuitenkin vaikeuttavat liikkumista julkisilla ja jalan.
”Kun Pereentien alkupäätä siirrettiin, ei tiennyt, kuinka pitkä aika pitää varata, että pääsee bussipysäkille. Nyt pitää myös katsoa tarkkaan, ettei kukaan aja päälle, kun ylittää Pereentien ja Nuolialantien risteystä”, Hänninen sanoo.
Torstain infotilaisuudessa hän esitti toiveen, että suojatie merkittäisiin nykyistä paremmin, esimerkiksi vilkkuvalolla. Tilaisuudessa yhtenä kunnan edustajana paikalla ollut liikenneinsinööri Joonas-Petteri Kallonen lupasi laittaa asian korjauslistalle.

”Tuollaisissa jonoissa en ole ikinä ennen ajanutkaan”, Juuri kommentoi.
Hänen mielestään molemmat liikenneympyrät tuntuvat turvattomilta ja niissä ajetaan villisti. Yhtenä syynä hän pitää sitä, että liikenneympyröitä on vaikea tajuta liikenneympyröiksi niiden keskisaarekkeiden pienuuden vuoksi.
Liikenneinsinööri Kallonen kertoi yleisölle, että lumiaurat eivät mahtuisi ajamaan liikenneympyröissä, jos saarekkeet olisivat suurempia. Kallonen lupasi ottaa tarkasteluun, voisiko kiertoliittymiin lisätä vilkkuvaloja autoilijoiden herättelemiseksi.

Kallonen totesi Härmälän liukkaudentorjunnan kuuluvan Tampereen kaupungille, jonka edustajia ei ollut paikalla tilaisuudessa, ja lupasi välittää viestin eteenpäin. Kallonen kertoi työmaa-alueiden olevan paikoin ahtaita aurauskalustolle.
”Jos kunnossapitokalusto ei mahdu johonkin kohtaan, niin sitten otetaan lumilapio ja kola ja käsipelillä aurataan ja hiekoitetaan”, Kallonen sanoi.
Lue myös: Raitiotietä rakennetaan Pirkkalassa ensi viikosta alkaen vuoteen 2032 asti