Raitiotien rakentaminen Partolaan on vasta alkanut, ja osaa asukkaista turhauttaa jo nyt – Nella Vaarala, 12, on pujotellut työmaiden keskellä hakiessaan kirjaston lainoja

Jalankulkijoiden turvallisuus herättää huolta joissakin asukkaissa.

Nella Vaarala osoittaa Partolan katusuunnitelmasta Isomäenkujaa, jossa asuu. Kodin läheisyydessä työmaat eivät juuri näy.
PIRKKALASSA, Härmälässä ja Hatanpäällä on siirrytty raitiotien rakentamisen aikaan. Vaikka Pirkkalan ja Tampereen myönteinen ratikkapäätös oli monelle toivottu, vaatii työmaiden keskellä eläminen asukkailta pitkää pinnaa.

”Olen ratikan kannalla, mutta onhan se ratikkatyömaa ihan mahdoton tällä hetkellä”, toteaa Härmälänrannassa asuva Päivi Kontkanen.

Kontkanen on yksi noin 30 ihmisestä, jotka tulivat kuulemaan Partolan alueen ratikkatyömaista ja niiden tuomista uusista liikennejärjestelyistä torstaina Nuolialan koululle. Yleisöstä noin viidennes oli käsiäänestyksen perusteella tamperelaisia. Kysymyksiin oli vastaamassa Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssin, Pirkkalan kunnan ja rakentajayritysten edustajia.

Raitiotien rakentaminen aloitettiin joulukuussa, ja tällä hetkellä työmaita on useissa kohdissa Partolan ja Hatanpään välillä. Kontkanen on jo nyt huomannut, että jalankulkijoiden reitit ja suojateiden paikat työmaiden ympäristössä vaihtuvat yhtenään. Hän on huolissaan siitä, muodostavatko heikosti valaistut poikkeusreitit turvallisuusriskin.

”Härmälän koulu on aukeamassa syksyllä. Millaisessahan mallissa työmaat ovat, kun lapsia alkaa kulkea kouluun”, Kontkanen pohtii.

Päivi Kontkanen uskoo ratikan helpottavan tulevaisuudessa kulkemista kotoa Härmälänrannasta Tampereen keskustaan.

LAPSIA Härmälässä liikkuu toki nytkin. Partolassa asuva 12-vuotias Nella Vaarala kertoo väistelleensä työmaita esimerkiksi käydessään hakemassa lainoja kirjaston väliaikaisesta noutopisteestä Kuuselakeskuksesta.

“Kävelyillä on joutunut Härmälässä vähän kiertelemään”, Vaarala toteaa.

Vaaralan koulumatkoihin Nuolialan koululle työmaat eivät vaikuta. Kotia lähin työmaa sijaitsee Kaartotiellä, jossa uuden jätevesilinjan rakentaminen on laittanut autoliikenteen kiertoreitille.

Pereentien ja Nuolialantien risteyksessä oleva suojatie ei ole Jenni Hännisen mielestä tarpeeksi turvallinen.
JENNI HÄNNINEN toivottaa raitiotien tervetulleeksi Partolaan. Hän asuu Partolan kerrostaloissa, aivan raitiotien työmaiden työnjohtokeskuksen vieressä, ja uskoo ratikan helpottavan tulevaisuudessa työmatkoja Taysille.

Juuri nyt työmaat kuitenkin vaikeuttavat liikkumista julkisilla ja jalan.

”Kun Pereentien alkupäätä siirrettiin, ei tiennyt, kuinka pitkä aika pitää varata, että pääsee bussipysäkille. Nyt pitää myös katsoa tarkkaan, ettei kukaan aja päälle, kun ylittää Pereentien ja Nuolialantien risteystä”, Hänninen sanoo.

Torstain infotilaisuudessa hän esitti toiveen, että suojatie merkittäisiin nykyistä paremmin, esimerkiksi vilkkuvalolla. Tilaisuudessa yhtenä kunnan edustajana paikalla ollut liikenneinsinööri Joonas-Petteri Kallonen lupasi laittaa asian korjauslistalle.

Timo Juuri (oik.) ajoi Nuolialan koululla pidettyyn infotilaisuuteen kahden väliaikaisen liikenneympyrän läpi. Jonoissa seisomiselta ei vältytty.
TIMO JUURI ajoi infotilaisuuteen autolla kotoaan Härmälänrannasta. Matkalla hän joutui kulkemaan kahden väliaikaisen liikenneympyrän läpi. Ensimmäinen on tehty Härmälään Nuolialantien ja Valmetinkadun risteykseen ja toinen Partolaan Nuolialantien ja Naistenmatkantien risteykseen.

”Tuollaisissa jonoissa en ole ikinä ennen ajanutkaan”, Juuri kommentoi.

Hänen mielestään molemmat liikenneympyrät tuntuvat turvattomilta ja niissä ajetaan villisti. Yhtenä syynä hän pitää sitä, että liikenneympyröitä on vaikea tajuta liikenneympyröiksi niiden keskisaarekkeiden pienuuden vuoksi.

Liikenneinsinööri Kallonen kertoi yleisölle, että lumiaurat eivät mahtuisi ajamaan liikenneympyröissä, jos saarekkeet olisivat suurempia. Kallonen lupasi ottaa tarkasteluun, voisiko kiertoliittymiin lisätä vilkkuvaloja autoilijoiden herättelemiseksi.

Katusuunnitelmien ääressä oli ruuhkaa torstain infotilaisuudessa.
TYÖMAIDEN lähialueiden talvikunnossapito kirvoitti muutenkin keskustelua. Yleisöstä kysyttiin poikkeusreittien liukkaudentorjunnasta ja moitittiin jalankulkijoiden kiertoteiden olleen tällä viikolla liukkaita Härmälässä.

Kallonen totesi Härmälän liukkaudentorjunnan kuuluvan Tampereen kaupungille, jonka edustajia ei ollut paikalla tilaisuudessa, ja lupasi välittää viestin eteenpäin. Kallonen kertoi työmaa-alueiden olevan paikoin ahtaita aurauskalustolle.

”Jos kunnossapitokalusto ei mahdu johonkin kohtaan, niin sitten otetaan lumilapio ja kola ja käsipelillä aurataan ja hiekoitetaan”, Kallonen sanoi.

Lue myös: Partolaan ilmestyi väliaikainen liikenneympyrä – Ratikkatyömaan tuomista muutoksista liikenteeseen kerrotaan pian yleisötilaisuudessa

Lue myös: Raitiotietä rakennetaan Pirkkalassa ensi viikosta alkaen vuoteen 2032 asti