Kunnan viesti oli myös, että jos Puskiaisten oikaisutie toteutuu, eikä pitäisi viheryhteydet ja ulkoilureitit säilyttää tien lähistöllä mahdollisimman hyvinä.
Melkoinen luontoeste tiestä tulee, kun havainnekuvia katselee. Jasperintien ylityspaikka on siitä äärimmäinen esimerkki. Rampit ja Läntistä kehää kohti kaartuvat ajoväylät vievät laajan alan maata. Pirkkala toivoi lausunnossa, että liittymäratkaisua voitaisiin tiivistää.
Vaikka Puskiaisten moottoritie ja VT 3:n parannuksen kokonaisuuteen myös kuuluva 2-kehä kulkevat Pirkkalassa pitkät pätkät, on Pirkkalalla vain rajattu mahdollisuus vaikuttaa tiehankkeeseen.
Päätökset tien toteuttamisesta tekee aikanaan valtio eli Liikennevirasto. Hanke on osa Euroopan ja valtakunnan liikenneverkkoa. Jos maailma ei tyystin mullistu ja tieliikenteen kasvu pysähdy, Puskiaisten toteuttamiselle tulee ennen pitkää tarve ruuhkien lisääntyessä etenkin Lakalaivassa ja Sarankulmassa.
Tien toteutuspohdinta ei ole kuitenkaan edessä ihan lähivuosina, joten nähtäväksi jää.
Erityinen fokus lausunnossa on laitettu ulkoiluyhteyksien vaalimiseen. Iso-Naistenjärvestä etelään on tulossa 50 metriä leveä vihersilta, joka voisi Pirkkalan mielestä olla leveämpi. Kaitajärven viereinen vihertunneli miellytti enemmän.
Jasperintien kevytsillan jatkona olevaa nykyistä Läntisen kehätien ylittävää kevytsiltaa ei näkynyt ollenkaan suunnitelmissa. Onko se vain unohtunut sieltä?
Takamaan kohdalle tehdään uusi kevytsilta nykyisen tunnelin sijaan. Sen olisi Pirkkalan lausunnon mukaan hyvä olla kunnollinen leveä vihersilta ja kompensoida näin suunnitellun tien tuomaa viherkatoa.
JOS Puskiaisten tie joskus tehdään, vihersilloissa ja ulkoilureittien vaalimisessa ei pidä kitsastella. Olisi outoa, että tilanteessa, jossa ilmastonmuutos ja luontokato on tiedostettu uhka, valtio alkaisi köyhäillä tien kokonaiskustannuksiin verrattuna pienillä, mutta tärkeillä asioilla.