Tämä päätös saattaa kuitenkin johtaa lopulta kauniin ja väljän puutarha-kunnan, laveaan ja tiiviiseen täyteen-rakentamiseen ratikka-reitin molemmin puolin. Kunnan kaavoitusmonopolin haltijat ehkä hierovatkin nyt vain kaupallisia käsiään yhteen ja kamreeri ynnää verotulojen kassavirtaa?
Onko kuitenkaan hahmotettu, mihin suuntaan Pirkkalan kehitys on menossa?
Pirkkalasta saattaa kehittyä ratikan myötä vaivihkaa pk-seutuun verraten Vantaan kaltainen tiivis ja kapea Tampereen satelliitti, kerrostalo-kaupunginosa, aivan samoin kuin metsäisestä puutarha-kaupunki Espoosta on kehittynyt. Pirkkala on vain pari vuosikymmentä jäljessä tästä kaupungistumiskehityksestä vaikka maapinta-alaa on vain murto-osa edellisistä ja liikenneruuhkia sen mukaisesti.
Pirkkalalla olisi kuitenkin edelleen mahdollisuus säilyä omaleimaisen paikallistiensä turvin Pirkanmaan kaunokaisena, mutta haluavatko päättäjät vain kilpailla ja lisätä asukasmäärän maximaalista kasvua sen tuomilta ongelmilta silmät ummistamalla.
– Raitiotie Tampereelle
– Hyper-market Härmälä
– Ohitustie ja rekkaterminaali
– Helikopteriasema
– Liikenne- ja pikaruoka-asema- Hiihtolatu Lempäälään ja Pirkanmaan golf-paratiisi
– Muut palvelut: ks. Tampereen palveluhakemisto
Toivotaan kuitenkin, että ratikkareittiä ei rakenneta liiketaloudellisin perustein vaan ratikasta tulee sitten kuitenkin vain yksi uusi liikkumisväline maisemaa hallitsevin sähköjohdintelinein Partolan ja Suupan välille sekä muiden liikkumismuotojen rinnalle.
Toivotaan myös ettei potentiaalisten ratikka-asiakkaiden toivossa uhrata omaleimaisinta Pirkkalaa, sen avaraa sekä vehreää Naistenmatkantien maisemaa.
Toivotaan kuitenkin siltäkin osin, että tämä kompleksi vielä muovaillaan matalalla profiililla uuteen uskoon siten, että vain tarpeelliset rakennukset istuvat maisemaan eikä Pakkalankulman lego-palikka luonnos toteudu, vaikka lakipykälät sen jo mahdollistaisivatkin.
Timo Lehtinen
Pirkkala