Seutukunnallisesti on kaavailtu jo aiemmin, että Tampereen kaupunkiseutua rakennettaisiin kuntien yhteisellä sopimuksella tasaisesti. Kasvun suunnat ovat pääliikenneväylien varret. Ytimenä on nauhataajamat pääradan suuntaisesti.
Tähän ei siis kuulu, että Pirkkalassa olisi vuoteen 2050 mennessä eri lähteiden kaavailuiden mukaan jopa 40 000 – 50 000 asukasta. Tämä väkimäärä olisi kaiketi joidenkin laskelmien mukaan raitioliikenteen kannattavuuden edellytys.
Väestökehitystä ei saisi ohjata raitiovaunu, vaan päätökset tulisi tehdä vallitsevien tosiasioiden ohjaamina ja ihmisten päättäminä. Tilastokeskuksen ennusteiden mukaan henkilömäärä Pirkkalassa olisi noin 22 400 vuonna 2040. Huomioitavaa on myös, että Pirkkalan kestävän kehityksen mukaisesti kasvu voisi olla 1,5 % vuosittain kymmenen vuoden tähtäimellä. Alenevan syntyvyyden, terveydenhuollon, väestörakenteen ja resurssien näkökulmasta Pirkkalan asukasluvun lisääminen yli 50 000 asukkaaseen on täysin kestämätöntä, ellei mahdotonta.
Ikääntyvän väestön näkökulmasta ratikkavaihtoehdossa Partolasta Suupalle pysäkit olisivat liian harvassa. Akkubussit voisivat liikennöidä nykyisellä pysäkkiverkostolla ja verkostoa voitaisiin laajentaa tarpeen mukaan. Akkubussivaihtoehto puoltaa asukkaiden terveyttä ja viihtyvyyttä kulttuuriympäristössä ja luonnossa. Tällöin massarakentamista ei myöskään tarvittaisi.
Yhteiskunnallisesti ja ympäristön näkökulmasta tulevaisuuden akkubussit ja myös sähköautot ovat suuri lisäarvo ja muutosvoima vähähiilisyyteen ja ilmastotavoitteisiin. Rakentaminen juuri oikeaan tarpeeseen on suuri, joustava etu.
Sähköbussien taloudellisuuden lisäksi päättäjien on syytä muistaa ympäristöarvot valintoja tehtäessä. Tähdätään siis tulevaisuuteen. Sähköbussit ovat kehityksensä alkuvaiheessa, raitiovaunut auringonlaskun aikaa.
Matti Pirhonen
Pirkkalan kunnan varavaltuutettu (kesk)