PIRKKALAN yhdyskuntalautakunta on hyväksynyt Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien Pirkkalan ratahaaran katusuunnitelmat kustannusarvioineen. Ehtona on, että valtuusto päättää raitiotien rakentamisesta Pirkkalaan lokakuussa.
Katusuunnitelmat kertovat liikennemerkin tarkkuudella, miten liikenne kulkisi ratikan rakennuttua Naistenmatkantiellä ja sen liittymissä sekä Partolassa, missä ratikka on linjattu kauppakeskusten väliin omalle väylälleen pois Naistenmatkantieltä.
Pääperiaate on, että raitiotie kulkee Naistenmatkantien keskellä ja kiskojen molemmin puolin on suuntaansa yksi kaista autoilulle, reunalla kevyen liikenteen väylä.
Raitiotie tulee Pirkkalaan Härmälästä Nuolialantietä Kenkätielle, josta raitiotiekäytävä kieppaa Partolan alueen läpi Mustimäentien liittymän kautta takaisin Naistenmatkantielle.
Partolassa Naistenmatkantieltä avataan Prisman ja IKH:n välistä Lestipolkua pitkin kokonaan uusi yhteys, jonka kautta mahdollistetaan kulku Pirkkalan suunnasta liikekiinteistöille.
Kenkätien ja Lestipolun liittymään Prisman ja IKH:n liikerakennusten viereen on suunniteltu uusi kiertoliittymä, jonka läpi raitiotiekiskot kulkevat. Viereen sijoittuu Partolan ”terminaali”, eli raitiotiepysäkki ja Kenkätien varteen tuleva bussien pysäkkialue. Ratikka- ja bussipysäkkien väliin tulee aukio, jonka kautta kulkuvälineen vaihto on sujuvaa.
ALLA olevasta kuvagalleriasta voit klikata katusuunnitelmat suuremmiksi. Ne näyttävät liikennejärjestelyt liittymissä Suupalta Partolaan.
Raitiokiskot palaavat Partolan kauppa-alueelta Naistenmatkantielle Lidlin lähellä. Alueella siirretään Isomäentietä sekä Mustimäentietä länteen nykyisestä, mikä mahdollistaa turvallisemmat raitiotien liittymä- ja kääntymiskaistajärjestelyt.
Naistenmatkantiellä raitiotien on suunniteltu kulkevan keskellä tietä, autojen ajoradat molemmin puolin. Ratoja reunustavat viherkaistat puuistutuksin. Ahtaimmissa paikoissa raitiotietä reunustavat kivetyt tai sepelipintaiset alueet.
KATUSUUNNITELMASSA on esitetty muutoksia moniin Naistenmatkantien liittymäjärjestelyihin.
Nykyisiä liikennevaloin ohjattuja liittymiä säilytetään sekä nykyisin valo-ohjaamattomiin liittymiin on lisätty valo-ohjaus.
Liittymiin on suunniteltu vasemmalle kääntyville erilliset kaistat.
Pakkalantien ja Pirjolantien liittymiä siirretään länteen päin nykyisestä, jotta mahdollistetaan jalankulun ja pyöräilyn yhteydet ja liittymät ovat suunniteltu kohdikkain toimivuuden parantamiseksi.
Pienelänkujan ja Mäkikadun väliselle osuudelle on esitetty Korkeamäen uusi katuliittymä. Liittymästä on varaus tulevaisuudessa mahdollisesti toteutettavalle tieyhteydelle pohjoiseen.
Haikan kohdalla Ala-Haikan Keskuskatu ja Ylä-Haikkaan vievä Mäkikatu sijoittuvat samaan liittymään Naistenmatkantiellä. Haikan alikulkukäytävä on siirretty itään nykyisen Mäkikadun liittymän kohdalle.
Kuntakeskuksessa Suupantien ja Naistenmatkantien risteykseen on katupiirustuksissa esitetty uusi kiertoliittymä.
Raitiotielinjan päätepysäkki on suunniteltu Suupan kuntakeskukseen Suupantorin kohdalle. Suupan pysäkki toimii myös vaihtopysäkkinä Pirkkalan kunnan sisäisten bussilinjojen ja raitiotien välillä. Päätepysäkin lisäksi Naistenmatkantiellä on kolme muuta ratikkapysäkkiä ja yksi Partolassa.
PYÖRÄILYN seudullinen pääreitti on suunniteltu Naistenmatkantien eteläreunalle lukuun ottamatta Isomäentien ja Simonpolun alikulkukäytävän välistä noin 600 metrin osuutta Pereeltä kohti Nuolialaa, millä välillä pyöräilyn pääreitti kulkee tien pohjoisreunalla.
Partolan ja Naistenmatkantien katusuunnitelmien hankeosan kustannusarvio on noin sata miljoonaa euroa, josta Raitiotie Oy:n osuus on 90 miljoonaa euroa.
KATUSUUNNITELMAT olivat nähtävillä kesällä. Kuntalaisilla oli niistä jonkin verran huomautettavaa. Suunnitelmia myös korjailtiin tietyissä paikoin muistutusten perusteella.
Partolan ratakaarteeseen on lisätty puita eteläreunalle. Kaartotien-Mustimäentien jalankulun- ja pyöräilyn väylän linjausta on muutettu ja suojateitä on lisätty.
As Oy Korkeakallion muistutuksessa huomautettiin kiinteistön kohdalta poistettavista puista ja pensaista, jotka toimivat näkö- ja melusuojana. Kunnan vastineessa todetaan, että toteutusvaiheessa puita poistetaan niin vähän kuin mahdollista ja tehdään mahdollisesti istutuksia.
Yksityishenkilöiden muistutuksessa ehdotettiin meluvallia tai meluaitaa Naistenmatkantien ja Purutien väliselle alueelle ja kannettiin huolta Isomäentien liittymän turvallisuudesta. Katusuunnitelmaehdotukseen päivitettiin Purutien ja Isomäentien liittymäalue korotettuna, mikä mahdollistaa turvallisemman ylityksen jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
TAVOITTEENA on, että raitiotien rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta vaiheittain toteuttamisesta Pirkkalaan on mahdollista päättää valtuustossa lokakuussa.
Syksyn uusi käänne raitiotien Pirkkala-suunnitelmissa on hankkeen toteuttaminen kahdessa eri vaiheessa.
Valtionrahoituksen niukkuuden vuoksi on suunniteltu, että vaikka Pirkkalan valtuusto päättäisi raitiotien teosta Suupalle, ensimmäinen talvella käynnistyvä rakentamisvaihe sisältänee vain Partolaan ulottuvan osuuden. Väli Partolasta Pirkkalan keskustaan Suupalle rakennettaisiin myöhemmin.
Raitiotien rakentamisen on arvioitu alkavan Partolaan ensi talvena. Seudun kuntien toive valtion suuntaan on, että ratikan toinen vaihe saisi rahoituksen vuonna 2028, jolloin liikenne Suupalle voisi alkaa arviolta vuonna 2031.