Pirkkalassa hyödynnettiin ennätyspaljon sähköautojen latauspaikkoihin tarkoitettuja infra-avustuksia – näin asian saa nostettua käsittelyyn taloyhtiössä

Pirkkalassa ensirekisteröidään sähköautoja ja lataushybridejä jo lähes tuplasti verrattuna polttomoottoriautoihin.

SÄHKÖAUTOJEN latauspaikkojen rakentaminen tulee Kiinteistöliitto Pirkanmaan mukaan pohdittavaksi yhä useammissa taloyhtiöissä.

KIINTEISTÖLIITTO Pirkanmaa ry tiedusteli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aralta, kuinka paljon Pirkanmaalla sijaitsevat taloyhtiöt ovat käyttäneet jo päättynyttä latausinfra-avustusta. Pirkanmaan 23 kunnasta on 11:ssä tehty taloyhtiöihin latauspisteitä latausinfra-avustuksen turvin.

Pirkkalassa on avustusta hyödynnetty Tampereen jälkeen toiseksi eniten pirkanmaalaisista kunnista. Vaikka avustusta ei enää voi hakea, on Aralla tosin vielä maaliskuussa käsittelyssä latausinfrahakemuksia, joista parisenkymmentä Pirkanmaalta.

Sähköautojen ja lataushybridien ensirekisteröintimäärät ylittivät viime vuonna ensimmäistä kertaa polttomoottoriautojen ensirekisteröintimäärät monessa pirkanmaalaisessakin kunnassa.

Myös Pirkkalassa on ensirekisteröitiin selvästi enemmän sähköautoja ja lataushybridejä kuin polttomoottoriautoja ja kehitys vaikuttaisi jatkuvan myös kuluvana vuonna. Samaan aikaan kasvaa todennäköisyys, että sellaisenkin taloyhtiön pihaan, jossa ei vielä ole varustauduttu lataamiseen, kurvaa sähköauto.

SÄHKÖAUTOT ja lataushybridit ohittivat ensirekisteröinneissä polttomoottoriautot Pirkkalassa ensi kerran viime vuonna. Sama tahti on jatkunut tänä vuonna.

KIINTEISTÖLIITON mukaan paine taloyhtiöitä kohtaan kasvaa latauspaikkojen rakentamiseksi.

”Ensirekisteröintimäärien perusteella on oletettavaa, että hallituksille tulee jatkossa osakkailta yhä enemmän ehdotuksia latauspisteiden toteuttamiseksi taloyhtiöissä, joissa ei vielä ole varauduttu ladattavien autojen tulemiseen, pohtii Kiinteistöliitto Pirkanmaan lakimies Johanna Räikkä.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkeenomistajalla on oikeus saada yhtiökokoukselle kuuluva asia yhtiökokouksen käsiteltäväksi, jos hän vaatii sitä kirjallisesti hallitukselta niin hyvissä ajoin, että asia voidaan sisällyttää kokouskutsuun.

Kun ensimmäinen sähköauto tai lataushybridi kurvaa taloyhtiön pihaan, onkin taloyhtiö uuden edessä.

Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontaan tulevissa puheluissa on alkanut esiintyä kysymyksiä myös ilman taloyhtiön lupaa tapahtuvasta lataamisesta tarkastamattomista ja joskus hyvinkin vanhoista pistorasioista.

”Kannattaa huomata, että vanha ja tarkastamaton pistorasia ja johdotukset eivät välttämättä kestä pitkäkestoista lataamista, vaikka se tehtäisiinkin pienellä virralla. Kiinteistövakuutusyhtiötkin edellyttävät suojeluohjeissaan, että ennen kuin kiinteistön sähköverkkoa käytetään autojen lataukseen, on taloyhtiön tarkistutettava olemassa olevan sähköverkon ja asennusten soveltuvuus sähköasennusliikkeellä, muistuttaa Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontainsinööri Kaisa Kettunen.

Ennen tarkastuksia ja asiallisten latauspisteiden asennuksia voi luvaton lataaminen aiheuttaa taloyhtiössä tulipaloriskin. Vähintäänkin lataussähkön kustannukset voivat mennä yhtiön piikkiin.