Pysäkkien väheneminen puhutti ratikkainfossa Hatanpään lukiolla – ”Kyllä tämä Härmälän liikenne tuntuu muuttuvan melkoiseksi Jatulin tarhaksi”, kommentoi asukas

Nuolialantielle kolmen kilometrin matkalle on suunniteltu kolme ratikkapysäkkiä nykyisten kuuden bussipysäkin sijaan.
Härmäläläistä Maisa Salosta (oik.) mietitytti ratikkapysäkkien vähäinen määrä. Ratikkasuunnitelmia hänelle esittelivät Hatanpään lukiolla viime tiistaina suunnittelupäällikkö Jukka Heinonen ja suunnittelija Tiina Tuominen Sweco Finlnd Oy:stä.

RATIKKA-AJAN katusuunnitelmat kiinnostavat asukkaita. Viime viikon tiistaina Hatanpään lukiolle saapui noin sata henkilöä tutustumaan niihin ja kommentoimaan kaavailtuja liikennejärjestelyjä Hatanpään valtatiellä ja Nuolialantiellä.

Eniten tilaisuudessa puhutti pysäkkien väheneminen ja sen myötä pysäkkivälien piteneminen. Tämä tarkoittaa monille nykyistä selkeästi pidempiä kävelymatkoja pysäkille.

Nuolialantiellä olisi ratikka-aikana enää kolme pysäkkiä nykyisten kuuden bussipysäkin sijasta. Pysäkit olisivat Rantaperkiö, Härmälä Kuusela-keskuksen edessä ja Härmälänranta.

Hatanpään valtatiellä linja-autoaseman ja Hatanpään koulun välillä pysäkkien määrä vähenisi kolmeen. Linja-autoaseman jälkeen ratikka pysähtyisi Viinikanlahden, Hatanpään ja Hatanpäänpuiston pysäkillä.

”Kyllähän tuo pysäkkien vähyys mietityttää, vaikka itse asunkin aika lähellä kaavailtua Härmälän pysäkkiä”, mietti Maisa Salonen tilaisuuden esittelyosuuden jälkeen.

Veli-Pekka Vartimo (oik.) pohti, minne Nuolialantien liikennemäärät siirtyvät, jos ratikka rakennetaan? Hän pelkää Hatanpään valtatien tukkeutuvan silloin ruuhka-aikana entisestään.

YLEISÖKOMMENTEISSA todettiin, että bussien vaihtuminen ratikkaan ei paranna asukkaiden matkustusmahdollisuuksia julkisilla kulkuneuvoilla, vaan päinvastoin.

”Kun tulet ostosten kanssa kaupungista ja joudut kävelemään puoli kilometriä ja ylikin kotiin, niin perheissä ei varmasti luovuta autoista”, kuului eräs kommentti.

Eräs osallistuja kysyi mahdollisuudesta lyhentää pysäkkivälejä ja samalla pidentää ratikan vuorovälejä.

”Tällöin huonojalkaisenkaan ei tarvitsisi kävellä niin pitkiä matkoja pysäkille. Eikö ratikan tarkoitus ole palvella ihmisten matkustamista?”

Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuomisen mukaan tämä ei ole mahdollista.

”Ratikkaliikenteessä lähtökohta on 7,5 minuutin vuoroväli arkisin. Tasavälinen vuorotiheys on tärkeää Tampereen keskustassa molemmilla ratikkalinjoilla. Jos vuorovälit ovat erilaiset, ratikat tulevat pysäkeille samaan aikaan.”

Yleisö kuuli Tuomiselta, että pysäkkien lukumäärä ja paikat on lyöty lukkoon jo hankesuunnitelmavaiheessa. Niihin ei enää pysty vaikuttamaan.

Jussi Joki kertoi vastustavansa koko ratikan rakentamista. “Ratikka kuluttaa 4-6 kertaa enemmän energiaa kuin sähköbussi”, hän perusteli.

”Eli ratikka tietäisi matkustajien kannalta huononnusta nykytilanteeseen. Pidetään siis bussiliikenne nykyisellään ja luovutaan koko ratikkahankkeesta”, summasi yksi tilaisuuden osallistujista ja sai isot aplodit esityksestään muulta yleisöltä.

TILAISUUDESSA keskusteltiin myös ratikka-ajan bussiliikenteestä, Nuolialantien omakotitonttien liittymistä ja Härmälän liikenneverkon toimenpidesuunnitelmista.

Tampereen joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen kertoi lähtökohtana olevan, että ratikka korvaa Nuolialantiellä runkolinjan bussit Härmälän ja kaupungin keskustan välillä.

”Hervannan suuntaan kulkevat bussit ovat eri asia”, Häyrynen totesi.

Oma lukunsa ovat myös Hatanpään sairaalalle kulkevat bussit, jotka liikennöivät Ville-Mikael Tuomisen mukaan ratikka-aikanakin samalla vuorotiheydellä kuin nykyään.

Ratikka-aikaan varautuvissa, parhaillaan nähtävillä olevissa katusuunnitelmaluonnoksissa puhutaan suuntaisliikenteestä. Se tarkoittaa, että Nuolialantien liittymistä ei pääse kääntymään raiteiden yli vasemmalle. Esimerkiksi tien omakotitonttien liittymistä on aina käännyttävä oikealle, ja vaikkapa kaupungin keskustaa kohti lähdettäessä käytävä tekemässä u-käännös seuraavissa liikennevaloissa.

RATIKKALINJAN mahdollinen rakentaminen Nuolialantielle vaikuttaa koko Härmälän liikenteeseen. Härmälän liikenneverkon tulevia järjestelyvaihtoehtoja esitelleen suunnittelupäällikkö Laura Puistovirran mukaan tavoitteena on vähentää houkuttelevuutta läpiajoon asuinkaduilla ja pitää Härmälä turvallisena ja viihtyisänä asuinalueena.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa läpiajoa pyritään vähentämään erityisesti koulujen kohdalla hidastuksien ja hidasteiden avulla. Myös muutamia katujen katkaisuja on suunniteltu koulujen kohdalla.

Toisessa, rauhallisen liikenteen naapurusto -vaihtoehdossa hidasteita tarvitaan vähemmän sulkemalla katuliittymiä Nuolialantielle ja katkaisemalla asuinkatujen läpiajoa.

”Kyllä tämä Härmälän liikenne tuntuu muuttuvan melkoiseksi Jatulin tarhaksi. Ihan kuin ajaisit labyrinttiin rätti silmillä ja mietit, mistä täältä pääsee pois”, pohdiskeli Härmälässä asuva Jouko Kokko.

Niinikään härmäläläinen Veli-Pekka Vartimo ei usko hidasteiden vähentävän läpiajoa, mutta teiden katkaisut ovat hänen mielestään hyvä ratkaisu. Ne rauhoittavat liikennettä.

”Ratikkasuunnitelmissa minua mietityttää jatkossa eniten se, minne Nuolialantien liikennemäärät siirtyvät. Hatanpään valtatie on jo nyt ruuhka-aikoina tukkoinen. Kuinka tukkoiseksi se tulevaisuudessa meneekään?”

HATANPÄÄN, Härmälän ja Pirkkalan raitiotieosuuksien katusuunnitelmaluonnoksiin voi tutustua parhaillaan netissä osoitteessa pirkkalalinnainmaa.fi/katusuunnitelmat.

Tampereen puolen suunnitelmista voi antaa palautetta 20.3. asti ja Pirkkalaa koskevista suunnitelmista 27.3. saakka.

Pirkkalaa koskevia ratikka-ajan katusuunnitelmia esitellään Nuolialan koululla ensi tiistaina 19.3. klo 17 alkaen.