VALTAOSA Pirkkalan kunnan alueesta ei toistaiseksi lukeudu vuokrasähköpotkulautojen toimintasäteeseen, mutta tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen. Yksi skuutteja vuokraavista yrityksistä on Tier, jonka aluepäällikkö Juho Lindgren kertoo, että Tierilla ei ole suunnitteilla aluelaajennuksia laajemmalle Pirkkalaan, mutta että yritys tarkkailee mahdollisuuksia aluelaajennuksiin koko ajan.
”Tällä hetkellä alueen raja on Pereentien ja Pereensaarentien risteyksen kohdilla sekä etelämpänä Naistenmatkantiellä Prisman kohdilla”, Lindgren mainitsee.
Muidenkaan vuokralautafirmojen ajokkeja ei lähiaikoina muualla Pirkkalassa nähdä.
”Koska toimijat eivät ole lähestyneet kuntaa, kunta ei ole käynyt asiasta linjakeskustelua”, sanoo kunnan tekninen johtaja Jouni Korhonen.
PIRKKALASSA ajellaankin pääasiassa omilla sähköpotkulaudoilla. Ne ovat yleistyneet. Apulaisylilääkäri Sari Lemberg Pirkkalan terveysasemalta kertoo, että ainakaan vielä sähköpotkulautojen runsastuminen ei ole näkynyt onnettomuusmäärien kasvuna.
”Yksittäisiä tapaturmia lautojen kanssa on ollut, kuten menneinäkin vuosina.”
Onnettomuusmäärien maltillisuus Pirkkalan tilastoissa johtuu Lembergin mukaan siitä, että suurin osa tapaturmista tapahtuu iltaisin ja öisin eli vuorokauden aikoina, jolloin Pirkkalassa terveysaseman päivystys ei ole avoinna.
”Ja johtuu myös siitä, että vuokralaudoilla pääsee vain Sarankulmaan ja Härmälään asti, jolloin asiakkaat ohjautuvatkin usein Tampereen puolelta Acutaan”, Lemberg sanoo.
VAARATILANTEISIIN altistaa osaltaan se, että sähköpotkulaudoilla voi päästä aikamoista vauhtia. Laudan rakenteellinen enimmäisnopeus on tyypillisesti 25 kilometriä tunnissa, mutta lautoja voidaan kuitenkin viritellä siinä missä esimerkiksi mopojakin.
Erillisiä lautaratsioita ei kuitenkaan ole ainakaan Pirkkalassa pidetty, komisario Tomi Koponen Sisä-Suomen poliisilaitokselta kertoo. Näin siksi, että sähköpotkulauta, joka kulkee yli 15 mutta enintään 25 kilometriä tunnissa, rinnastetaan liikennevälineenä polkupyörään.
”Yhteisvalvonnassa voidaan toki katsoa samalla niin sähköpotkulautoja kuin jalankulkuliikennettä tai polkupyöräilijöitä.”
Koponen haluaa nostaa yhdeksi turvallisuusriskiksi sen tavanomaisen näyn, kun laudalla kuljetetaan kahta henkilöä. Sähköpotkulaudat on kuitenkin tarkoitettu yhdelle henkilölle kerrallaan käytettäviksi.