Pääkirjoitus: Ratikkapäätökset lähestyvät Pirkkalassa ja Tampereella – ratikan teko pelkästään Partolaan asti ei kuulosta kätevältä yksinkertaisesta syystä

"Kokonaisuudessa ei voida sivuuttaa seutunäkökulmaa. Jos Tampere päättäisi samana iltana laajentaa raitiotietä ja Pirkkalan valitsisi bussit, niin jopas jotakin."

Pirkkala ja Tampere tekevät raitiotiepäätöksiä yhtä aikaa. Havainnekuvassa Nuolialantien ja Hatanpään valtatien risteys Hatanpään koulun kohdalla ratikka-aikana. Kuva: Pirkkala-Linnainmaa-hankesuunnitelma, WSP.

RATIKAN laajennus Pirkkalaan on pohdituttanut kansaa siitä lähtien, kun Tampereen kiskojen vetämisestä naapurikuntiin alettiin keskustella.

Nyt ovat ratkaisun paikat edessä, kun Pirkkalan valtuusto kokoontuu tekemään päätöstä toteutussuunnitteluun osallistumisesta 24. huhtikuuta samaan aikaan Tampereen kanssa.

Viime viikolla julkaistu hankesuunnitelma kertoo olennaisen ratikan hyödyistä ja haitoista. Jos päättäjä painaa ”myönnetään suunnittelurahat” -nappia tänä keväänä, hänellä ei oikein ole perustetta pyörtää kantaansa syksyllä 2024, jolloin lopulliset rakentamispäätökset kiskojen ulottamisesta Linnainmaalta Suupalle tehdään Tampereella ja Pirkkalassa.

Kakkosvaihtoehtona Pirkkalalle on ottaa kiskot ensi vaiheessa 2028 vain Partolaan asti ja rakentaa raide Suupalle myöhemmin. Ns. nollavaihtoehto on jatkaa tyystin busseilla.

Kun päättäjät ovat tähän mennessä keskustelleet ratikasta, huomio on keskittynyt kustannuksiin. Näistä varmasti keskustellaan, ja on syytäkin, Pirkkalassa myös tänä keväänä.

Matkustajan näkövinkkelistä pohdinta on arkipäiväisempää.

Jos kiskot ulottuisivat vain Partolaan, pirkkalalaiset joutuisivat tekemään siellä vaihdon bussista ratikkaan ja toisin päin. Ei kovin kätevää Tampere-reissausta?

Entäpä pelkät bussit? Tampereelle jo valmistunut raitiotie on antanut näyttöjä puolestaan. Kulku on tasaista. Valittajia ei löydy. Toki jos kiskoilla tai johdoissa tökkii, ollaan muutamia tunteja totaalitukossa. Ja ovathan ratikkapysäkit aika harvassa.

Pirkkalan kehityksen kannalta ratikan päättäri Suupalla siirtäisi kuntakeskuksen uuteen aikakauteen, Suupasta tulisi järven rannalla sijaitseva seudun houkuttava satelliittikeskus, Naistenmatkantien varret täyttyisivät asumisesta. Tämä on ollut myös ratikan vastustajien kauhukuva: Pirkkalan mukavan maalaiseksi kuvailtu ominaisluonne kuntana katoaisi.

Hinta ja kunnan identiteetti sekä kasvun haitat. Näistä ratikkapäätöksen yhteydessä Pirkkalassa puhutaan – matkantekovälineenä sinänsä ratikka taitaa olla kannuksensa jo Tampereella lunastanut.

Kokonaisuudessa ei voida sivuuttaa seutunäkökulmaa. Jos Tampere päättäisi samana iltana laajentaa raitiotietä ja Pirkkala valitsisi bussit, niin jopas jotakin.