PIRKKALAN kuntakeskuksen ja Linnainmaan välisen raitiotielinjan rakentaminen maksaa yhteensä 335 miljoonaa euroa, mistä Pirkkalan osuus on 114 miljoonaa euroa, kertoo juuri valmistunut hankesuunnitelma. Valtion odotetaan osallistuvan hankkeeseen 30 prosentin valtionosuudella.
Kakkosvaihtoehtona on toteuttaa raitiotie vaiheittain niin, että se tehtäisiin ensin vain Partolaan asti. Vaiheittain toteutettaessa ensimmäisen toteutusvaiheen Partola-Linnainmaa -välin kustannusarvio on 247 miljoonaa, josta Pirkkalan raitiotieosuus on 26 miljoonaa euroa.
Ykkösvaihtoehdossa raitiotie Suupalle valmistuisi vuoden 2028 lopussa.
Kakkosvaihtoehdossa eli vaiheittain toteutettaessa ratikkakiskot tulisivat Suupalle 2035. Hankesuunnitelma pitää vaihtoehdon huonona puolena sitä, että tämä suosisi Partolan alueen kehittymistä ja heikentäisi kuntakeskuksen ja Suupan yritysten asemaa verrattuna Partolaan.
Kiinteistöjen arvonnoususta koituvia hyötyjä hankesuunnitelma laskee Pirkkalaan tulevan 78 miljoonaa euroa. Suunnitelman mukaan raitiotiellä on vahva brändiarvo bussiin verrattuna – kiinteistökehitys vauhdittuu kiskojen liepeillä.
Kustannusarviossa näkyy maanrakennuskustannusten voimakas 20 prosentin nousu. Kustannusarvio on suurempi kuin yleissuunnitelmaa tehtäessä.
”Muilta osin en havainnut hankesuunnitelmassa yllätyksiä”, toteaa Pirkkalan kunnan kansliapäällikkö Jaakko Joensuu.
”Sellainen uutuus sieltä löytyy, että ainakin Suupan päätepysäkki ja Partolan pysäkki ovat lämmitettäviä. Tämä uudistus on tehty Tampereen käyttäjäkokemusten perusteella”, Joensuu kertoo.
Joensuu muistuttaa, että rakennuskustannukset ovat tämän hetken arvio. Jos Pirkkala päättää ottaa raitiotien, alkaa rakentaminen vasta useamman vuoden kuluttua ja urakkatarjoukset pyydetään silloin.
Jos Tampere ja Pirkkala tekevät myönteisen rakentamispäätöksen, ne eivät investoi raitiotiehen kerralla kymmeniä miljoonia, vaan maksavat Tampereen Raitiotie Oy:lle tämän investoinnin takaisin vuosittaisina vastikkeina 40 vuoden aikana.
Tavoiteaikataulun mukaan toteutussuunnittelu valmistuisi syyskuussa 2024, jolloin rakentamispäätös voitaisiin tehdä lokakuussa 2024.
ALLA olevasta galleriasta voit klikata suuremmiksi Pirkkalan, Härmälän ja Hatanpään uusia ratikka-ajan havainnekuvia.
PIRKKALAN valtuusto päättää 24. huhtikuuta, osallistuuko kunta raitiotielinjan toteutussuunnitteluun.
Ennen suurta päätöstä valtuutetut perehtyvät hankesuunnitelman tuoreeseen informaatioon kahdessa ratikkapajassa maaliskuussa. Ensimmäinen paja on jo tulevana keskiviikkona. Kunnanhallituksessa asia käsitellään 4. huhtikuuta.
Varsinaisen rakentamispäätöksen aika, puoleen tai toiseen, on vuoden 2024 syksyllä.
Huhtikuun toteutussuunnitelmapäätöstä pidetään kuitenkin jo ratkaisevana, sillä suunnitelman kulut ovat korkeat ja valtuutetuilla on nyt käsissään kaikki tieto päätöksen tekemiseen.
Tampereella päätöselimet noudattavat samansuuntaisia aikatauluja päättäessään raiteiden teosta Härmälänrannan ja Linnainmaan välille.
Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien Linnainmaan ratahaaran raitiotien kustannusarvio on 83 ja Pirkkalan ratahaaran 219 miljoonaa euroa, josta Pirkkalan kunnan osuus 114 ja Tampereen kaupungin osuus 105 miljoonaa euroa.
Lisäksi molempia kuntia koskevat varikon laajennuksen kustannukset ovat noin 33 miljoonaa euroa.
Vaiheittain toteutettaessa rakentaminen hieman kalliimpaa.
…raitiotie tarjoaa laadukasta, tasaista ja ennakoitavaa matkantekoa. Omalla kaistallaan kulkeva raitiovaunu toimii hyvin myös ruuhka-aikoina…
Joukkoliikenteen liikennöintikustannuksia arvioidaan kertyvän vuonna 2030 bussiliikenteeseen perustuvassa vertailuvaihtoehdossa 30,6 miljoonaa euroa vuodessa, raitiotievaihtoehdossa Suupalta Linnainmaalle 34,3 miljoonaa euroa vuodessa ja raitiotievaihtoehdossa Partolasta Linnainmaalle 32,2 miljoonaa euroa vuodessa.
Kustannuksia kuitenkin vähentävät saatavat lipputulot, mitkä eivät ole yllä olevissa summissa mukana.
Arvioista puuttuvat vielä infran ylläpidosta laskutettavat kustannukset.
LAADITUN kokonaishyötylaskelman mukaan Pirkkala-Linnainmaa -raitiotie on kuntataloudellisesta näkökulmasta kannattava hanke. Taloudellisia hyötyjä tulee siitä, että raitiotie lisää kaupunkirakenteen tiivistymistä ja eheytymistä raitiotievyöhykkeellä ja nostaa maan arvoa raitiotien läheisyydessä
Hankesuunnitelmassa on verrattu raitiotien vaikutuksia suhteessa bussijärjestelmään. Bussijärjestelmää ei pidetä niin vetovoimaisena kuin raitiotietä kaupunkiseudun imagon, kiinteistökehityksen ja yritysten näkökulmasta.
Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien arvioidaan tuovan kiinteistötaloudellisia tuloja vuoteen 2050 mennessä noin 263 miljoonaa enemmän kuin bussiliikenteeseen perustuva vaihtoehto. Tästä Tampereelle tulisi 185 ja Pirkkalalle 78 miljoonaa.
Raitiotie lisää bussivaihtoehtoa enemmän myös ilmastotavoitteita edistävää liikkumista joukkoliikenteellä. Raitiotien varteen arvioidaan vuoteen 2050 mennessä sijoittuvan noin 14 000 asukasta ja 2000 työpaikkaa enemmän kuin bussilinjastoon perustuvassa vaihtoehdossa.
Suunnitelma toteaa, että raitiotie mahdollistaa bussivaihtoehtoa paremmin autottoman liikkumisen, mutta lisää vaihtoja ja pidentää kävelymatkoja pysäkille.
Samoin tuodaan esiin, että raitiotie tarjoaa laadukasta, tasaista ja ennakoitavaa matkantekoa. Omalla kaistallaan kulkeva raitiovaunu toimii hyvin myös ruuhka-aikoina.
Tampere ja Pirkkala ovat teettäneet yhdessä raitiotien Pirkkala-Linnainmaa hankesuunnitelmaa. Suunnitelma on jatkoa raitiotien seudulliselle yleissuunnitelmalle, joka laadittiin vuosina 2019–2021 Tampereen, Pirkkalan, Ylöjärven ja Kangasalan yhteistyönä.
Suunnitelmia on voinut tähän mennessä kommentoida netin karttapalautekyselyssä sekä yleisötilaisuuksissa ja sidosryhmätyöpajoissa. Suunnittelun aikana alustavat katusuunnitelmaluonnokset on käsitelty Tampereen ja Pirkkalan yhdyskuntalautakunnissa.
ETELÄINEN ratahaara jatkuu nykyisen raitiolinjan 1 Sorin aukion pysäkiltä Hatanpään valtatietä pitkin Rantaperkiöön ja Nuolialantietä Härmälän läpi Pirkkalan Partolan aluekeskukseen.
Partolasta raitiotie kulkee Naistenmatkantietä Pirkkalan Suupan kuntakeskukseen. Eteläisen ratahaaran pituus on 9,3 km, josta 4,7 km sijoittuu Tampereen kaupungin alueelle ja 4,6 km Pirkkalan kunnan alueelle. Ratahaaralla on 11 raitiovaunupysäkkiparia, joista 6 sijoittuu Tampereen ja 5 Pirkkalan puolelle.
Suunnitelmaan sisältyy myös kolme merkittävää bussi- ja raitiovaunuliikenteen vaihtopysäkkiä: Suuppa, Partola ja Linnainmaa.
Lisäksi suunnitelmassa on mahdollistettu raitioradan jatkaminen Suupalta eteenpäin länteen tai etelään, Rantaperkiöstä Vuorekseen ja Linnainmaalta edelleen Risson ja Kangasalan Lamminrahkan suuntaan.
Artikkelia päivitetty ma 6.3. klo 10 lisäämällä tietoja vaihtoehdosta 2, joka toisi kiskot 2028 lopussa vain Partolaan ja Suupalle vuonna 2035.