Lukijalta: Luonnonläheisyys ja meluttomuus ovat onnellisen Pirkkalan valttikortteja – Päättäjät, vastustakaa Puskiaisten oikotietä kaikin voimin

Kyseessä on lopulta Pirkkalan kunnan maine likinäköisenä oman edun tavoittelijana tai sitten tulevien sukupolvien arvojohtajana, kirjoittaa Timo Lehtinen mielipidekirjoituksessaan.

PIRKKALAISEN lukija Timo Lehtinen kuvasi Puskiaisten oikaisua vastustavan kyltin Iso-Naistenjärven laavulla. Kyltin kuvan on piirtänyt Seppo Leinonen.

OHEINEN Seppo Leinosen piirtämä kuva Iso-Naistenjärven laavulla kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Onko siis vielä mahdollista harkita uudelleen Pirkkalan kunnan kantaa Puskiaisten avoimen maaston ja sen ympäristön usean kilometrin säteellä tuhoavaan moottoritiehankkeseen?

Iso-Naistenjärven luontopolut, Pehkusuon pitkospuut, Kurikankallion maisemapolut sekä tämän luonnonrauhaisan ja usein niin peilityynen sekä rauhaisan järven laavu ja muut nuotiopaikat ovat viime aikoina ely-keskuksen ajaman Puskiaisten moottoritiehankkeen saaman julkisuuden myötä saaneet suuren suosion monien luontoystävien retkikohteina. Ehkä juuri siksi, että nämä luontokohteet saattavat olla pian historiaa, kun ely-keskuksen pamput jyräävät luontoa ja sen monimuotoisuutta rakastavien ihmisten tahdon ja toiveet omilla moottorioikotiesuunnitelmillaan

Nykyisin, etenkin viikonloppuina, tuntuu näillä luontopoluilla olevan jopa yhtä vilkasta perheretkiliikennettä kuin Kuusamon Karhun-kierroksella konsanaan – tosin hieman lähempänä pirkkalalaisten kotoa. Myös kaasulinjan hiihtolatu Pirkkalasta Lempäälään on tuhansien hiihtoharrastajien suosiossa.

KYSEESSÄ on siis lopulta Pirkkalan kunnan maine luontoa jyräävänä, likinäköisenä oman edun tavoittelijana tai sitten tulevien sukupolvien arvojohtajana.

Omasta puolestani vetoankin vielä Pirkkalan kunnan päättäjiin: vastustakaa edelleen sitkeästi kaikin voimin Puskiaisten oikotien avoimeen maastoon tehtävää moottoritiehanketta. Luonnonläheisyys ja liikennemeluttomuus ovat kuitenkin lopulta onnellisen Pirkkalan etuja ja valttikortteja.

Täyspitkä, vähintään 5,5 kilometrin tunneli näiden herkkien luonnontilaisten alueiden läpi olisi ehkä sitten eri asia. Esimerkiksi Sveitsissä Gothardin ympäristöä ja liikenne-energiaa säästävät tunnelit ovat yhteensä 157 kilometriä, joten 5,5 kilometrin tunneli olisi Pirkanmaalle pikku juttu, etenkin kun tiedetään paikallinen Sandvikin tunneliosaaminen. Kysymyksessä on siis vain arvovalinta. Esimerkiksi Tampere-Pirkkalan tunnelirobotit kyllä hoitaisivat hommat tuossa tuokiossa, mikäli tahtoa luonnon ja ympäristön suojelemiseen vain riittää.

MYÖS NYKYINEN ohitustie riittää varmasti hyvin niille autoihmisille, joiden ei ole pakko kaasutella työpaikalle ja takaisin juuri tasan kello 8 ja 16. Nykyisellä tietoliikennetekniikalla voidaan myös hyvin paljon optimoida läntisen ohitustien liikennettä, jolloin ruuhkia ei synny.

Työmatka-pendelöintiliikenne ei muutoinkaan näytä olevan merkittävää Lempäälään ja takaisin Pirkkalasta Ylöjärveltä ja Nokialta – ainakaan siitä ei ole esitetty mitään virallisia liikennevirtatutkimusta, joten siksikin on aivan turhaa ajaa kyseistä Puskiaisten oikotietä väkipakolla eteenpäin.

Timo Lehtinen

Pirkkala