Mikä muuttuu Pirkkalassa, kun vuosi vaihtuu ja hyvinvointialue aloittaa toimintansa? Terveyskeskuksen ylilääkäri vastaa – ”Toivon ymmärrystä kuntalaisilta”

Terveyskeskuksen eri palveluissa voi asioida ensi vuoden alussa tuttuun tapaan.

PIRKKALAN terveyskeskuksen ylilääkäri Tuomas Jukkola. Kuva on vuodelta 2019.

VUODENVAIHDE lähestyy, ja samalla hetki, kun sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnilta ja kaupungeilta hyvinvointialueille.

Pirkkalalaisilla ei pitäisi kuitenkaan olla syytä huoleen. Kunnan terveyskeskuksen ylilääkäri Tuomas Jukkola vakuuttaa, että kuntalaisille vuoden vaihtuminen ei tuo välittömiä muutoksia palveluihin.

Terveyskeskuksen eri palveluissa voi asioida kuten ennenkin, ja tuttuihin puhelinnumeroihin vastaa edelleen paikallinen henkilökunta. Pirkkalalaisten lähtökohtaisena hoitopaikkana pysyy edelleen Pirkkalan terveyskeskus.

”Toimintamme pysyy samana, vaikka sisäisiä ja hallinnollisia muutoksia onkin”, Jukkola sanoo.

Hän tosin muistuttaa, että viime viikolla terveyskeskuksen puhelinpalvelu muuttui hieman. Ajanvaraus- ja neuvontapuhelimessa tulee nykyään näppäillä oman tiimin numero ennen takaisinsoittopyynnön jättämistä, jos asiakkaalle on tiimi määritelty. Lisäksi hammashoitolan puhelinpalvelussa on kello 8–9 välillä valittava, onko asia kiireetön vai kiireellinen.

Tavoitteena tietysti on, että muutokset eivät näkyisi palvelujen katkeamisena tai heikkenemisenä.

Tuomas Jukkola

KONEPELLIN alla terveyspalveluissa tapahtuu lähikuukausina monenlaista. Osa Pirkkalan terveyskeskuksen nykyisistä esihenkilöistä on vaihtamassa hyvinvointialueella toisiin tehtäviin. Heistä osan tilalle aletaan rekrytoida Pirkkalaan uusia ihmisiä, mutta jotkin toimet lakkautetaan. Myös esihenkilöiden rooleihin tulee muutoksia, niin myös Jukkolalla.

Pirkkalan ja Vesilahden sote-palvelujen yhteistoiminta-alue lakkaa olemasta, kun molemmat tulevat osaksi Pirkanmaan hyvinvointialuetta. Muun muassa neuvolat, kouluterveydenhuolto, terveyskeskussairaala, suun terveydenhuolto ja ikääntyneiden geriatripalvelut siirtyvät omille palvelulinjoilleen hyvinvointialueella. Se tarkoittaa, että hyvinvointialueen eri palvelulinjojen vastaavat kyseisistä palveluista koko hyvinvointialueella.

”Tavoitteena tietysti on, että muutokset eivät näkyisi palvelujen katkeamisena tai heikkenemisenä. Jonkun verran tässä tulee henkilöstövaihdoksia lähinnä esimiestasolla, ja muutoksia tulee muun muassa henkilöstönhallintajärjestelmiin. Ne koskevat työntekijöitä, mutta eivät toivon mukaan näy asiakkaille”, Jukkola linjaa.

Jos kunta järjestää sivuilleen hyvät linkitykset uusille sivuille, ongelmia ei toivon mukaan synny.

Tuomas Jukkola

EHKÄ eniten Jukkolaa jännittää vuodenvaihteen jälkeinen tiedonkulku. Tähän asti Pirkkalan terveyspalveluista on tiedotettu kunnan verkkosivuilla, mutta uudenvuoden jälkeen tieto pitää etsiä Pirkanmaan hyvinvointialueen sivuilta osoitteesta www.pirha.fi.

Sivut ovat vielä melko tyhjät, eikä niissä kerrota esimerkiksi Pirkkalan kunnan alueella tarjottavista palveluista.

”Toiveeni olisi ollut, että kunnan ylläpitämät terveyspalvelusivut oltaisiin säilytetty vielä pidempään, mutta näin ei käsittääkseni tapahdu. Mutta jos kunta järjestää sivuilleen hyvät linkitykset uusille sivuille, ongelmia ei toivon mukaan synny. Minulla on kuitenkin pieni huoli siitä, että ihmiset eivät enää löydä tietoja yhtä helposti vuodenvaihteen jälkeen”, Jukkola pohtii.

Hän myös toivoo kuntalaisilta kärsivällisyyttä.

”Vuoden vaihteessa muuttuu paljon, mutta kaikki ei ole mitenkään valmista vielä 1. tammikuuta. Siinä mielessä toivon ymmärrystä kuntalaisilta.”